IT Products of IT Services?

Leveren we services of leveren we producten? En wat doen we dan met risicomanagement? Wie heeft het operationeel risico? Financieel risico? Service management? Wie doet wat? En wanneer?Lees meer…

Wegwerpartikel

Hoe ontstaan “major incidents”? Daar kunnen enkele redenen voor zijn. Kleine incidenten die ineens hard om zich heen grijpen. Eentje die begint als een klein brandje en ineens staat je datacenter in lichterlaaie. ’t Is maar een voorbeeld. Of meerdere kleine incidenten die elkaar onverwacht beïnvloeden. Bijvoorbeeld -hij wordt iets moeilijker- het quorum-device van je eigen cloud is even in onderhoud; hij moet bijvoorbeeld worden verplaatst omdat ie op de verkeerde plek staat. En tegelijkertijd door de werkzaamheden van de gemeente - of andere organisaties die graven als "core business" hebben - raken de verbindingen tussen je datacenters beschadigd. Niet allemáál, een paar kan al genoeg zijn. Die twee dingen bij elkaar… Kaboém, Tsjernobyl! Ach… ’t is maar een kleine kans.Lees meer…